Rabu, 20 Jun 2012

MANIFESTO SEMBILAN TONGGAK, TAWARAN PR KEPADA RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Ayoh saudara-saudaraku di Tanah Beradat, Negeri Sembilan Darul Khusus! Bukalah mata dan hati!

Pakatan Rakyat Negeri Sembilan menzahirkan sembilan tonggak utama dalam manifesto yang bertemakan Prihatin Rakyat dalam menghadapi Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13) nanti.

Manifesto bersama antara PAS, PKR dan DAP itu turut menekankan tanpa amalan rasuah jika Pakatan Rakyat berjaya menguasai negeri tersebut.

Sembilan tongak utama yang ditekankan adalah:

1. Rakyat itu tuan (pentadbiran dan kewangan awam)

Perkara yang wajibkan Menteri Besar dan Ahli Exco mengisytiharkan harta, memastikan kewangan negeri diuruskan secara berhemah dan tiada ketirisan dan pembaziran dalam belanjawan kerajaan.

Malah tonggak pertama ini juga turut mewujudkan 'enakmen kebebasan maklumat' bagi memberi akses kepada rakyat mendapatkan maklumat awam.

2. Rakyat nan senang dan sejahtera (ekonomi)

Perkara kedua ini telah menekankan pembangunan ekonomi dalam usaha merapatkan jurang pendapatan, selain itu juga ia turut mengutamakan projek dan kegiatan ekonomi yang boleh meningkatkan pendapatan dan taraf hidup rakyat secara langsung.

3. Rakyat nan bertelapak (tanah dan perumahan)

Tonggak ketiga ini adalah satu usaha terbaik dalam mengembalikan hak pemilikan tanah serta memastikan setiap rakyat dapat memiliki rumah sendiri.

Antara sasaran bagi tonggak ini adalah memberi milik kepada pemegang tanah TOL yang telah diusahakan atau diduduki selama 25 tahun ke atas kecuali bagi tanah rizab jalan, sungai dan seumpamanya.

Memperkasakan dasar penggantian tanah rizab Melayu yang diambil oleh kerajaan malah turut melindungi kepentingan dan kedudukan Orang Asal.

4. Rakyat nan berilmu (pendidikan)

Mewujudkan skim bantuan pendidikan bagi memastikan setiap anak warga Negeri Sembilan mendapat pendidikan sekurang-kurangnya sehingga ke peringkat SPM, dalam pada itu bantuan secara sistematik turut diberikan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR), Sekolah Jenis Kebangsaaan Cina (SJKC), Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dan juga sekolah-sekolah tinggi persendirian.

Sumbangan sebanyak RM1,500 kepada pelajar yang berjaya mengikuti ijazah pertama dan RM1,000 bagi diploma di IPTA dan IPTS yang diiktiraf.

5. Rakyat nan berakhlak (Islam dan pendidikan Islam)

Antara yang ditekankan dalam tonggak ini adalah menaikkan elaun guru KAFA kepada RM1,000 sebulan dan memberi elaun RM250 sebulan kepada guru Al Quran, malah dalam urusan zakat juga turut diperkemaskan agar sistem pungutan dan agihan zakat menjadi satu instrumen pembasmi kemiskinan.

Bagi agama-agama lain portfolio hal ehwal bukan Islam diwujudkan dam peruntukan tahunan kepada badan-badan induk agama bukan Islam turut diberikan.

6. Rakyat nan aman dan mencintai alam (keselamatan, jenayah, gejala sosial dan alam sekitar)

Memperkasakan mekanisma penguatkuasaan undang-undang dan peraturan keselamatan bagi membendung jenayah dan gejala sosial.

Memberi insentif kepada majikan yang menyediakan kemudahan pengangkutan kepada pekerja wanita yang bekerja syif malam bagi menjaga keselamatan mereka.

7. Rakyat nan selesa (infrastruktur dan kemudahan awam)

Memastikan perkhidmatan pengangkutan awam yang lebih berkesan untuk penduduk bandar dan luar bandar, peningktan mutu jalan raya juga turut ditekankan.

8. Wanita dimartabatkan, rakyat nan muda disayangi, nan dizalimi dibela dan nan tua disantuni (wanita dan keluarga, anak muda, peneroka dan kebajikan)

Dalam usaha menaikkan martabat wanita bantuan sebanyak RM500 setahun diberikan kepada ibu-ibu tunggal yang layak selain menubuhkan dana usahawan wanita bagi membantu wanita menceburi bidang perindustrian.

Manakala untuk anak muda pusat perniagaan dan kebudayaan untuk anak muda diwujudkan. Bagi peneroka Felda, pengeluaran geran tanah dipercepatkan bagi peneroka yang telah melunaskan hutang kepada Felda.

Golongan Orang Kurang Upaya (OKU) tidak ketinggalan apabila sistem bantuan kebajikan diperkasakan selain mengalakkan majikan di sektor awam dan swasta memberi pertimbangan istimewa kepada OKU di dalam pengambilan pekerja.

9. Rakyat nan berbudaya dan beradat (seni budaya dan adat)

Antara lain dalam tonggak terakhir ini adalah menubuhkan Perbadanan pembangunan Tanah Adat bagi membangunkan tanah adat yang terbiar.

Menaikkan elaun Datok Lembaga Adat kepada RM1,000 sebulan dan memberi elaun sebanyak RM250 sebulan kepada Buapak-Buapak serta menubuhkan institusi bagi memperkasakan adat perpatih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...