Jumaat, 15 Januari 2010

Syarikat Milik Mawi, Mawi World Disaman RM1juta


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 17 Februari ini untuk perbicaraan saman RM1 juta yang dikemukakan syarikat minuman Yassa Sdn Bhd terhadap Mawi World Sdn Bhd kerana didakwa melanggar hak harta intelek.

Hakim Datuk Azahar Mohamed menetapkan tarikh itu semasa pengurusan kes itu pagi semalam.

Peguam Nasrul Hadi Mat Saad, bagi pihak Yassa, memberitahu media di luar mahkamah seramai empat orang saksi dijangka memberikan keterangan pada hari perbicaraan itu, tiga daripada mereka merupakan saksi kepada syarikat Mawi World.

Pada 31 Okt, 2006, Yassa, selaku plaintif memfailkan saman mendakwa Mawi World telah melanggar hak harta intelek dengan memasarkan air galian di bawah jenama "Mawi World", menggunakan kandungan maklumat milik syarikat itu seperti lesen pengeluaran minuman air mineral dan alamat kilang minuman pada botol minuman tanpa memperoleh kebenaran syarikat itu.

Ia juga mendakwa botol minuman air galian yang menggunakan gambar penyanyi Mawi atau nama sebenarnya Asmawi Ani, 29, mengandungi maklumat mengenai sumber dan kandungan yang sama dengan air mineral jenama "Streamline" keluaran Yassa.

Pada 14 Feb 2008, Penolong Kanan Pendaftar Noorasyikin Sahat menolak permohonan Mawi World untuk membatalkan saman itu dengan kos.

Mawi World merayu terhadap keputusan itu, tetapi ia ditolak oleh mahkamah pada 18 Jun 2008. - Bernama Foto: TheStar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...