Rabu, 18 April 2012

DINSMAN CADANG ANUGERAH SASTERAWAN RAKYAT

Penyair terkenal, Dinsman hari ini mencadangkan Pakatan Rakyat mewujudkan satu anugerah kepada golongan budayawan dan pecinta seni tanah air.

Dinsman mencadangkan anugerah itu yang dikenali sebagai Anugerah Sasterawan Rakyat diangkat setaraf dengan Anugerah Sasterawan Negara melalui pemberian wang tunai RM60 ribu sebagai hadiah, dan turut mencadangkan Allahyarham Azizi Abdullah yang merupakan novelis Malaysia yang terkenal sebagai penerima pertama anugerah itu.

“Seniman memohon kepada Pakatan Rakyat agar menganugerahkan anugerah ‘Sasterawan Rakyat’ kepada (Arwah) Azizi Abdullah,” kata Dinsman sewaktu berucap di Konvensyen Pakatan Rakyat kali ketiga di Alor Setar.

Azizi Abdullah telah menghasilkan 29 buah novel dan antaranya ialah ‘Garis Lentang Anak Haram’ (1968), Novel ‘Senja Belum Berakhir’ (1971) memaparkan perjuangan petani di sawah padi (satira perjuangan mendapatkan kemerdekaan negara). Beliau meninggal dunia sewaktu berumur 69 tahun 11 Ogos tahun lalu kerana komplikasi serangan kuman, kencing manis dan masalah buah pinggang.

Kehadiran Tuan Guru Datuk Nik Aziz bersama pimpinan di Konvensyen Pakatan Rakyat.
Selain itu, Dinsmas turut mempersoalkan hubungan dan persefahaman ahli politik dan budayawan yang meluaskan jurang antara mereka dan Pakatan Rakyat.

“Berapa ramai golongan budayawan yang sokong Pakatan? Tak lebih dari 10 peratus.
Ini kerana kebanyakan (budayawan) tidak faham akan maksud kebenaran,” katanya menempelak golongan budayawan yang bernaung di bawah Gapena (Gabungan Penulis Nasional), yang dilihat lebih gemar membodek pemerintah Umno BN.

Beliau turut menggesa agar Pakatan Rakyat menjalinkan hubungan baik dengan golongan budayawan bagi meraih sokongan mereka.

“(Ini kerana) sokongan kepada PR boleh dikira dengan jari kerana layanan Pakatan sendiri yang sibuk berpolitik,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...