Jumaat, 20 April 2012

SENIMAN PAKSI RAKYAT vs KARYAWAN OPORTUNISME

Perhimpunan seniman dan budayawan daripada pelbagai genre, yang kebetulan terdiri daripada mereka yang terlibat dengan gerakan reformasi sejak 1998, telah diadakan di Kota Anggerik, Shah Alam. Mereka menamakan diri sebagai SENIMAN PAKSI RAKYAT (PAKSI).

Agenda pertemuan pada 6-7 Jun itu, adalah untuk berbincang kerangka kebudayaan dan kesusasteraan yang bakal dikemukakan kepada kerajaan Pakatan Rakyat. Kerangka ini adalah cetusan idea seniman dan budayawan yang tidak senang dengan budaya benturan Mahathirisme yang telah bertapak sejak 1980-an.

Oportunisme adalah budaya lama orde Mahathir. Pengamal budaya ini merupakan seniman dan budayawan yang dapat dibeli sekaligus memenjarakan hati nurani mereka untuk memcipta karya yang berpaksikan isu-isu rakyat. Demi kerakusan dan mata duitan, golongan ini telah berlumba-lumba membuncitkan perut sendiri tetapi membutakan mata hati terhadap isu-isu keadilan sosial, kebejatan politik, ketidakseimbangan ekonomi serta rasuah yang berleluasa. Walaupun hal ini berlanggar dengan batang hidung, tetapi tetap tak nampak melainkan karya-karya ampu mengampu.

Bertitik tolak daripada sikap hipokrit inilah, sekitar 40 orang terlibat dalam perhimpunan ini dan dikemudikan oleh Dinsman. Turut serta termasuklah Razali Endon, Zunar, Nasir Jani, Ainon Mohamad, Pyanhabib, Rahmat Haron, Ito, Hishamudin Rais, Amir Mohamad( sekadar menyebut beberapa nama).
Maka lahirlah sebuah manifesto PAKSI yang menawarkan ikrar serta tawaran budaya kepada seniman yang berkarya dari rakyat kepada rakyat untuk rakyat. Manisfesto yang mirip kepada semangat kesusasteraan ASAS 50.

Dengan itu juga, perhimpunan bersetuju menggariskan perkara berikut:

Kami di persidangan 6 dan 7 Jun lalu memanggil diri kami Seniman Paksi Rakyat (PAKSI). Kami adalah sebahagian dari rakyat yang telah dijajah, diperbodoh, diperhamba dan dinafikan hak kami sebagai seniman untuk menggarap karya-karya yang mengangkat keadilan, kebenaran, kerohanian, kesejahteraan dan kemanusiaan.

Kami 'Seniman Paksi Rakyat' bertekad untuk menggarap dan merayakan karya-karya seni yang membebaskan minda dan jiwa rakyat yang terkongkong sejak sekian lama. Sekaligus menyokong semua bentuk perjuangan rakyat yang merentasi batas-batas kaum dan agama, mendukung kebenaran, menegakkan keadilan sosial dan menentang segala bentuk penindasan.


Silalah sesiapa yang percaya kepada Manifesto PAKSI berjanji bersama-sama berjuang dengan jalan budaya dan kesenian menolak budaya lama Mahathirisme, UMNO dan BN.

Rakaman Rasa Ugak Belian at 6/20/2008 11:59:00 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...