Isnin, 30 April 2012

BERAPA RAMAI YANG HADIR BERSIH 3.0? AKU BERANI KATA LEBIH DARI 300 RIBU, KENAPA?

Gambaran BERSIH 3.0 di hadapan LRT Masjid Jamek
Beberapa jumlah sebenar yang hadir ke perhimpunan BERSIH 3.0? Beberapa jumlah diberikan antaranya 250 ribu, 150 ribu dan berbagai jumlah lagi termasuk dari orang-orang yang tidak pandai mengira yang berada di Utusan Malaysia dan sebangsa dengannya.

Aku yang hadir ditengah-tengah kelompok yang berkubu di depan LRT Masjid Jamek, berani menyatakan bahawa jumlah sebenar yang menghadiri perhimpunan tersebut adalah melebihi 300,000 orang! Apa kaedah yang aku gunakan?

Saban tahun aku melihat jumlah 230,000 orang ke 270,000 orang jemaah haji Indonesia yang berkumpul di Mudzalifah sebelum ke Mina. Aku boleh hafal keluasan kawasan yang digunakan oleh mereka. Aku juga boleh melihat kawasan untuk 35,000 ke 37,000 jemaah haji Malaysia di kawasan yang sama. Luas kawasan para demonstran BERSIH 3.0 berhimpun adalah jauh lebih luas dari kawasan jemaah haji Indonesia dan lebih dari 10 kali ganda kawasan yang digunakan oleh jemaah haji Malaysia!

Oleh yang demikian aku amat yakin bahawa jumlah yang hadir adalah melebihi 300,000 dan malahan kalau ada yang meletakkan angka tersebut mencecah 500,000 orang juga aku akan bersetuju!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...